Η μεγάλη προδοσία του Facebook

28 Νοεμβρίου, 2007

facebook.png

Δημιουργήθηκε από έναν φοιτητή αμερικανικού πανεπιστημίου που ήθελε να διατηρήσει επαφή με τους φίλους του.
Σήμερα το Facebook έχει 54 εκατομμύρια χρήστες. Όμως η απόφαση να μπαίνουν αυθαίρετα φωτογραφίες των μελών του σε διαφημίσεις μεγάλων εταιρειών μπορεί να σημάνει την αντίστροφη μέτρηση για το διαδικτυακό αυτό φαινόμενο.
Η τεράστια επιτυχία που σημειώνει το Facebook, ως ιστότοπος «κοινωνικής δικτύωσης», έχει κάνει πάμπλουτο τον δημιουργό του, τον 23χρονο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ο οποίος πριν από λίγες ημέρες πούλησε στη Μicrosoft έναντι 240 εκατ. δολαρίων το 1,6% του site (που σημαίνει ότι η συνολική αξία του ξεπερνά τα 15 δισ. δολάρια!). Λίγο αργότερα ο πρώην φοιτητής του Χάρβαρντ ανακοίνωσε το σχέδιό του να αναρτά φωτογραφίες των χρηστών σε διαφημίσεις προϊόντων που έχουν δηλώσει ότι προτιμούν.
Η νέα αυτή στρατηγική που αποκαλείται «κοινωνική διαφήμιση» θα μετατρέψει όσους έχουν φτιάξει το προφίλ τους στο Facebook σε εκπροσώπους προϊόντων, πολλές φορές χωρίς καν να το γνωρίζουν. Και αυτό, διότι η μόνη ενημέρωση που είχαν ήταν μια μικρή ανακοίνωση η οποία αναρτήθηκε στο site στις 7 Νοεμβρίου. Η νέα τεχνολογία θα επιτρέψει επίσης σε επιχειρήσεις να κατασκευάσουν ειδικές «σελίδες» στο Facebook. Οι χρήστες μπορούν να δηλώσουν «οπαδοί» μιας τέτοιας σελίδας, με αποτέλεσμα οποιαδήποτε δήλωσή τους να μεταδίδεται σε όλους όσοι έχουν δηλώσει φίλοι τους, μέσα στον ιστότοπο.

Έλλειψη σεβασμού

Ομάδες για την προστασία των ατομικών δικαιωμάτων έχουν ήδη ξεσηκωθεί με την εξέλιξη αυτή, κατηγορώντας την εταιρεία ότι πουλάει τους χρήστες της σε όποιον δώσει τα περισσότερα. Όπως γράφει η εφημερίδα «Ιndependent on Sunday», ο Τζεφ Τσέστερ, διευθυντής του Κέντρου Ψηφιακής Δημοκρατίας στην Ουάσιγκτον, προειδοποίησε πρόσφατα ότι το Facebook προχώρησε σε μια «μαζική παραβίαση της ιδιωτικής ζωής των χρηστών του». Ζητώντας την παρέμβαση της Αρχής Προσωπικών Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δήλωσε: «Οι Αρχές θα πρέπει να επιβάλουν στο Facebook και το ΜySpace να σταματήσουν να συλλέγουν στοιχεία και να σέβονται την ιδιωτική ζωή των ανθρώπων που τα χρησιμοποιούν».
Στις ΗΠΑ, νομικοί όπως ο Ουίλιαμ Μαγκέβεραν, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότας, θέτουν υπό αμφισβήτηση ακόμη και τη νομιμότητα της διαφημιστικής καμπάνιας. Θεωρούν ότι σύμφωνα με τους νόμους που ισχύουν στην Πολιτεία της Νέας Υόρκης, οι χρήστες μπορούν να καταθέσουν μηνύσεις εάν οι φωτογραφίες τους χρησιμοποιηθούν για διαφημιστικούς σκοπούς χωρίς τη συγκατάθεσή τους.

Η διαμαρτυρία

Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ έχει άλλη άποψη: «Τα επόμενα 100 χρόνια θα είναι πολύ διαφορετικά στον τομέα της διαφήμισης. Και αυτό ξεκινά σήμερα». Ίσως, βέβαια, είναι νωρίς ακόμη, αλλά η πλειονότητα όσων χρησιμοποιούν το Facebook δεν δείχνει να ανησυχεί ιδιαίτερα. Μια ομάδα συζήτησης με 35.000 μέλη έχει αντιταχθεί στη νέα πρακτική ανεβάζοντας ένα post που γράφει «Οι φωτογραφίες μου είναι δικές μου. Αλλάξτε τους όρους τώρα!». Παράλληλα 12.000 άτομα υπέγραψαν τη διαμαρτυρία «Facebook: Μην πουλάς τις φωτογραφίες μου». Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι η νέα πρακτική μπορεί να αποδειχθεί μπούμερανγκ για το δημοφιλές site. Ο συγγραφέας Νίκολας Καρ έγραψε στο μπλογκ του: «Διαλύοντας την ψευδαίσθηση ότι οι δραστηριότητες των μελών δεν παρακολουθούνται, το Facebook αντιμετωπίζει έναν μεγάλο κίνδυνο. Μπορεί να προκαλέσει εξέγερση των χρηστών του, οι οποίοι μέχρι σήμερα αισθάνονταν άνετα να κινούνται και να εκδηλώνονται μέσα στον χώρο του».

Πηγή

(thnx to Ranouki – posted by cobalus)

2 Responses to “Η μεγάλη προδοσία του Facebook”


  1. […] υπάρχουν αντιδράσεις με χαρακτηριστικό παράδειγμα: Στις ΗΠΑ, νομικοί όπως ο […]


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: